Gregor - 2010-01-18 21:15:13

Call of Duty (z ang. Poczucie obowiązku, [kɔːɫ ɔv ˈdjuːtɪ]) - gra komputerowa z gatunku FPS, wydana na świecie przez Activision 29 października 2003 r., a w Polsce 5 grudnia tegoż samego roku. We wrześniu 2004 został wydany oficjalny dodatek da tej gry, Call of Duty: United Offensive. Wersja na komputery Apple Macintosh została stworzona przez firmę Aspyr Interactive. 8 grudnia 2005 r. ukazał się w Polsce sequel tej gry, Call of Duty 2.

Gra pomimo długiego czasu, jaki upłynął od premiery, wciąż posiada laddery w czołowych ligach światowych.

Misje[1]
Information icon.svg Uwaga: poniżej znajdują się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.
Kampania amerykańska
Czołg Sherman przed Muzeum Desantu w St. Mere Englise

    * Training (Trening):

Misja treningowa. Martin wraz z kolegami z oddziału szkolił się w Camp Toccoa w Georgii. Przeszedł szkolenie sprawnościowe, a potem strzeleckie, po czym wysłany został na bezpośrednie przygotowanie do akcji, jaka go czekała.

    * Pathfinder (Przecieracz szlaków):

Pierwsza bojowa misja Martina. Chłopak został zrzucony ze spadochronu nad Normandią jako zwiadowca. Jego towarzysz, sierżant Heath, źle wylądował. Zawisł na spadochronie i udusił się. Martin zabrał jego sprzęt, zniszczył niemiecki bunkier i ustawił nadajnik, dzięki czemu rozpoczął się zrzut spadochroniarzy, do którego młodzieniec dołączył.

    * Burnville (Płonąca wioska):

W tej misji amerykańscy spadochroniarze wraz z Martinem oczyszczali wioskę Sainte-Mère-Eglise niszcząc napotkane działka przeciwlotnicze. Potem wzięli się za budowę umocnień starając się zdążyć przed atakiem wroga.

    * Dawnville (Wioska o świcie):

Spadochroniarze zostali zaatakowani przez kompanię piechoty i trzy czołgi niemieckie. Z trudem odparli atak i zajęli umocnione stanowisko moździerzowe, po czym samochodem pojechali drogą N13 do głównego sztabu.

    * Carride (Rajd samochodowy):

Martin, Elder i Moody cywilnym samochodem przebijali się przez linie nieprzyjaciela. Na drodze do sztabu stało opanowane przez Niemców miasto. Po dotarciu do niego Moody zastawił sprytną pułapkę na niemiecki czołg. Jego plan się powiódł i zaraz potem ruszył ze swymi ludźmi odszukać nowy samochód, gdyż stary uległ zniszczeniu. Wsiadłszy do Kübelwagena opuścił miasteczko i polnymi drogami dotarł do sztabu.

    * Brecourt (Dworek):

Amerykanie dostali rozkaz ucieszenia baterii dział 88mm. Przeczesywali więc okopy i wysadzali napotkane działa. Przy tym ostatnim musieli też zajęć tytułowy dworek, w którym znaleźli niemieckie dokumenty.

    * Chateau (Zamek):

W sierpniu 1944 roku drużyna Moddy' ego dostała rozkaz uwolnienia z zamku położonego w Alpach dwóch brytyjskich oficerów RAF-u zestrzelonych nad terytorium wroga. Zajęli wiec posterunek strażników i ruszyli na sam zamek, który zajęli w ciężkiej walce pomimo napływających posiłków wroga. Odnaleźli jednego z oficerów - kapitana Price'a, ale nie było tam śladu po drugim - majorze Ingramie. Ten został przeniesiony do pobliskiego obozu. Amerykanie zabrali więc na ciężarówkę Price' a i pojechali do nowego celu.

    * Powcamp (Obóz jeniecki):

Spadochroniarze dotarli do obozu Oflag III. Martin poszedł przodem i zlikwidował z karabinu snajperskiego stanowiska MG42 oraz straż przedniej bramy. Potem ciężarówka z resztą wjechała do środka. Nawiązała się długa walka, która kosztowała życie wielu żołnierzy obu stron. Wreszcie Amerykanie dotarli do Ingrama, który już samodzielnie uporał się ze strażnikami i zdobył broń palną. Potem starając się zmieścić w dziesięciu minutach, po których do obozu miały dojść niemieckie posiłki. Wreszcie uwolniony jeniec wszedł na ciężarówkę i spadochroniarze się ewakuowali.
Kampania brytyjska
Most Pegaza po opanowaniu przez Brytyjczyków, czerwiec 1944 roku

    * Pegasusnight (Most Pegaza nocą):

Brytyjscy spadochroniarze szybowcem Horsa zostali dostarczeni do Francji, w okolice rzeki Orne. Tam w szybkiej akcji zajęli Most Pegaza, a Evans zniszczył niemiecki czołg z działa 88mm. Potem Brytyjczycy przystąpili od budowania umocnień.

    * Pegasusday (Most Pegaza dniem):

W ciągu dnia Brytyjczycy bronili zdobytego mostu przed liczną piechotą i ośmioma czołgami Tygrys. Z odsieczą przybili do nich żołnierze 23. Dywizji Piechoty.

    * Dam (Tama):

Evans został wysłany na samotną misję na tamę Eder. Otrzymał zadanie zlikwidowania tamtejszych środków obrony przeciwlotniczej. Chcąc dojść do dział o podnóży tamy musiał oczyścić wnętrze elektrowni wodnej. po wykonaniu zadania rzucił się do ucieczki i odjechał na ciężarówce razem z Price' em i Watersem.

    * Truckride (Rajd ciężarówką):

Evans, Waters i Price uciekali ciężarówką Opel Blitz przez górskie drogi. Niemieckie jednostki zmotoryzowane goniły ich nieustannie. Wreszcie dotarli do lotniska, którego część była już opanowana przez resztą oddziału.

    * Airfield (Lotnisko):

Ciężarówka dotarła do pasa startowego. Tam Evans złapał za działo przeciwlotnicze i rozpoczął ostrzał niemieckich samolotów. Część z nich zdołała wystartować, lecz później zostały zestrzelone. Potem cały oddział wsiadł na samolot Focke-Wulf Fw 200 i uciekł do Francji.

    * Ship (Okręt):

Evans, Waters i Price zostali wysłani na niemiecki okręt Tirpitz, aby dokonać tam abordażu. alarm wybuchł zbyt szybko i Price poległ w strzelaninie. Evans zaś wysadził kotły okrętu, potem rozprawił się z obrona przeciwlotniczą i radarem. Potem Waters zarządził ewakuację. Kilkanaście minut po akcji brytyjskie samoloty zatopiły bezbronny okręt.
Kampania radziecka
Pozycje radzieckie w Stalingradzie

    * Stalingrad:

Aleksiej został pod przymusem wcielony do Armii Czerwonej. Na barce przemierzał Wołgę pod ostrzałem niemieckich samolotów Junkers Ju 87. Cudem uszedł z życiem i został bez broni wysłany na umocnione stanowiska broni maszynowej w mieście. On jednak odszukał sierżant Borodina, który znalazł mu kryjówkę i zabił komisarza politycznego oraz kilku niemieckich kaemistów. Chwilę później udało się wezwać artylerię, która przegoniła wroga, a Rosjanie weszli do Stalingradu

    * Redsquare (Plac Czerwony):

Aleksiej został przydzielony do samobójczego szturmu na Plac Czerwony. Tam zdobył wreszcie broń - karabin Mosin-Nagant. Odnalazł sierżanta Makarowa, z którym to oswobodził budynek graniczący z Placem i z karabinem wyborowym zdjął niemieckich oficerów, którzy wzywali posiłki. Potem ruszył przez stalingradzkie ruiny, aby odnaleźć majora Zubowa.

    * Trainstation (Stacja kolejowa):

Aleksiej wraz z kilkoma kolegami przemierzał ruiny Stalingradu i wreszcie uratował z opresji majora Zubowa i jego ludzi.

    * Sewers (Kanały):

Aleksiej został wysłany z podwójnym zadaniem. Najpierw miał odnaleźć czterech zwiadowców, których Zubow wysłał kilkanaście godzin wcześniej, a oni nie wrócili. Po drugie i ważniejsze zaś, miał dotrzeć do domu handlowego opanowanego przez Jakowa Pawłowa i wesprzeć jego żałosną obroną. Okazało się, iż zwiadowcy przeżyli, byli jednak przyciśnięci ogniem nieprzyjaciela. Aleksiej uratował ich i odnalazł Pawłowa, który jednak domu w ogóle jeszcze nie zdobył.

    * Pavlov House (Dom Pawłowa):

Aleksiej z karabinu wyborowego zdjął snajperów w tytułowym domu. Potem ludzie Pawłowa ruszyli do szturmu. Aleksiej za pomocą rusznic PTRS bronił domu aż do nadejścia odsieczy.

    * Factory (Fabryka):

Akcja tej misji dzieje się po fiasku powstania warszawskiego. Rosjanie weszli do miasta. Grupa Aleksieja pacyfikowała kompleks fabryk, w których naprawiano niemieckie czołgi.

    * Railyard (Stacja wagonów):

Rosjanie, walcząc nie tylko z Niemcami, ale i własną artylerią, wyszli z fabryki i wzięli się za zabezpieczanie pobliskiej stacji kolejowej. Chwilę później wszyscy prócz Aleksieja zginęli od niemieckiego karabinu maszynowego. Jedyny ocalały samotnie oczyścił garaż niszcząc jedynego sprawnego Tygrysa. Potem połączył się z grupką żołnierzy czekającą po drugiej stronie kompleksu.

    * Tankdrivecountry (Jazda czołgiem - wieś):

Aleksiej dostał przydział do zdekompletowanej załogi czołgu T-34. Jako działowy wspomagał radzieckie natarcie przez Odrę. Walczył w lasach i wiosce, a wreszcie dotarł do miasta.

    * Tankdrivetown (Jazda czołgiem - miasto):

Dwa T-34, jedyne, które przetrwały niemiecką zasadzkę pod koniec minionej misji, ruszyły na miasto. W jego centrum zniszczony został jeden z czołgów i Aleksiej znowu został sam. On i jego załoga dojechali do zachodnich krańców miasta, które zabezpieczyli.
Kampania aliancka[2]
Rakieta V2

    * Hurtgen:

Oddział Moody' iego został wysłany do Ardenów, aby zdobyć cenne dane dla wywiadu i uciszyć baterię dział 88mm. Zadanie okazało się trudne, połowa oddziału zginęła, zanim nawiązano bezpośredni kontakt z wrogiem. W bunkrach jednak znaleziono bardzo ważne dokumenty, a zdobyte dwa niemieckie działa posłużyły do obrony przed nadciągającymi posiłkami.

    * Rocket (Rakiety)

Evans i Waters korzystając z danach zdobytych przez Martina wylądowali w Hürtgen Wald. Tam to przeczesując lasy uciszyli kilka stanowisk obrony przeciwlotniczej, a także zostawili pułapkę na niemiecki transport zaopatrzenia. Potem ruszyli na właściwa bazę rakiet V2. Zniszczyli ich cztery sztuki, wyczyścili podziemne bunkry, a potem udali się w kierunku graniczy niemiecko-duńskiej na spotkanie z łącznikiem.

    * Berlin:

Wojska radzieckie dotarły do Berlina. Aleksiej wsparł ofensywę niszcząc Tygrysa i kilka osiemdziesiątek ósemek. Ostatecznie ruszył do szturmu do Reichstag i był świadkiem zawieszenia na jego dachu radzieckiej flagi.
Postacie
Amerykanie

    * Szeregowy Joey Martin - postać, w którą wciela się gracz; żołnierz amerykańskiej 101. Dywizji Powietrzno-Desantowej.
    * Kapitan Foley - dowódca Kompanii B 506 Pułku Piechoty Spadochronowej 101 Dywizji Powietrzno-Desantowej; występuje w większości misji kampanii amerykańskiej.
    * Sierżant Moody - dowódca drużyny gracza; ma ostry charakter i nie znosi sprzeciwu.
    * Szeregowy Elder - postać drugoplanowa, najczęściej walczy u boku Martina; może zginąć w misji "Dwór Brecourt", ale możliwe jest jego uratowanie. Lubi sobie pożartować, ale i zbyt szybko popada w strach.
    * Szeregowy Parker - postać epizodyczna, pojawia się w misji Dawnville. Przychodzi ze zwiadu i informuje oddział o stanowisku karabinów MG 42.
    * Szeregowy Johnson - postać epizodyczna, pojawia się na samym początku misji Dawnville. Kapitan Foley wysyła go, by sprawdził czy w budynku naprzeciwko nie ma wroga. Gdy wychyla się, zostaje trafiony.
    * Porucznik Tucker - postać epizodyczna, pojawia się w misji Brecourt. Gdy sierżant Moody zostaje przy rannym szeregowcu, aby go opatrzyć, Tucker przejmuję dowodzenie.
    * Szeregowi Franklin i Lewis - postacie epizodyczne, w misji Dawnville bronią tamtejszego kościoła.
    * Sierżant Hearth - postać epizodyczna, ginie podczas skoku w Normandii zawisając na spadochronie z na początku misji Pathfinder.
    * Szeregowi Harding i Brooks - postaci epizodyczne, pojawiają się w misji Chateau. Foley wysyła ich, by zdobyli ciężarówkę. Pod koniec misji podprowadzają ją do zamku i ewakuują oddział.
    * Szeregowy Murphy - postać epizodyczna. Wraz z Martinem i inną grupą żołnierzy przechodzi tor przeszkód.

Brytyjczycy

    * Sierżant Jack Evans - postać, w którą wciela się gracz; żołnierz brytyjskiej 6. Dywizji Powietrzno-Desantowej.
    * Kapitan Price - oficer 6. Dywizji Powietrznodesantowej, następnie 2. Dywizji SAS; Występuje w zarówno w dwóch ostatnich misjach kampanii amerykańskiej, jak i we wszystkich misjach kampanii brytyjskiej, oprócz ataku na wyrzutnię rakiet V2. Zostaje zabity podczas akcji na niemieckim okręcie Tirpitz.
    * Sierżant Waters - żołnierz 2. Dywizji SAS'u, kolega Evansa; występuje w większości misji kampanii brytyjskiej.
    * Szeregowy Mills - postać epizodyczna; jest saperem i podczas ataku na "Most Pegaza" naprawia działo 8,8 cm Flak 18, przyczyniając się znacząco do zwycięstwa.
    * Major Ingram - oficer RAFu; w grze gracz spotyka go tylko w ostatniej misji kampanii amerykańskiej; jest jedną z głównych postaci oficjalnego dodatku do gry, Call of Duty: United Offensive.
    * Porucznik Davis - postać epizodyczna; występuje tylko w misji "Most Pegaza - dzień", gdzie jest grenadierem i atakuje niemieckie czołgi; staje się główną postacią kampanii brytyjskiej w grze Call of Duty 2.

Rosjanie[3]

    * Szeregowy Aleksiej Iwanowicz Woronin - postać, w którą wciela się gracz; żołnierz 6. Dywizji Strzelców Piechoty; z czasem zostaje mianowany na młodszego sierżanta.
    * Sierżant Borodin - strzelec wyborowy, pomaga Aleksiejowi przedostać się na pozycje wyjściowych do ataku na Plac Czerwony.
    * Sierżant Makarow - podoficer, pomaga Aleksiejowi w oczyszczeniu bloku w drugiej misji i osłania go w czasie zdejmowania niemieckich oficerów.
    * Jakow Pawłow - postać historyczna. Dowodzi atakiem na "Dom Pawłowa".
    * Major Zubow - dowódca oddziału radzieckiego oblężonego w ruinach Stalingradu; Aleksiej i jego oddział mieli przekazać mu informację o opanowaniu Placu Czerwonego.
    * Szeregowy Kowaljenko - szeregowy sowiecki; pomaga Aleksiejowi w eliminacji snajperów w "Domu Pawłowa".

Broń

W Call of Duty gracz wykorzystuje tylko najpopularniejsze rodzaje broni z okresu II wojny światowej, mniej znane zostały pominięte.

Broń amerykańska:

    * Pistolet Colt M1911 (występuje także w kampanii brytyjskiej)
    * Karabinek M1
    * Karabin M1 Garand
    * Karabin Springfield M1903
    * Pistolet maszynowy Thompson
    * Karabin maszynowy Browning M1918
    * Granat MK2

Broń brytyjska:

    * Lee-Enfield
    * Pistolet maszynowy STEN
    * Karabin maszynowy Bren
    * Granat MK1

Broń niemiecka:

    * Pistolet P08 Parabellum (występuje także w kampanii radzieckiej)
    * Pistolet maszynowy MP 40
    * Karabin Kar98k (także w wersji z lunetą)
    * Karabin FG42
    * Karabin StG44
    * Karabin maszynowy MG 42
    * Stielhandgranate
    * Panzerfaust
    * 8,8 cm Flak 18
    * 2 cm Flakvierling 38

Broń radziecka:

    * Karabin Mosin (także w wersji z lunetą)
    * Pistolet maszynowy PPSz
    * Granat RGD-33
    * Karabin przeciwpancerny PTRS


Tryby gry wieloosobowej



    * Deathmatch - tryb, w którym nie ma stron bitwy, każdy walczy z każdym. Wygrywa ten, kto zabije najwięcej graczy na serwerze. Po śmierci i naciśnięciu klawisza "akcji" gracz "odradza się" i wraca do gry. Koniec następuje po ustalonym czasie lub po zabiciu przez najlepszego gracza ustalonej liczby przeciwników.
    * Team deathmatch - tryb podobny do trybu deathmatch, jedyną różnicą jest to, że istnieją tutaj strony bitwy. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie największą liczbę punktów, które przyznawane są za każdego martwego przeciwnika.
    * Behind Enemy Lines - mało popularny tryb, polegający na tym, by jak najdłużej utrzymać się przy życiu. Będąc aliantem gracz ma za zadanie bronić się tak długo, jak to jest możliwe. W przypadku Niemców musimy gonić żołnierza przeciwnej strony.
    * Capture the flag - znany tryb polegający na tym, iż głównym celem jest przejęcie flagi wroga i przyprowadzenie jej w miejsce wyznaczone na mapie. Za przejęcie i przyprowadzenie flagi drużyna otrzymuje punkty.
    * Search and Destroy - tryb, w którym jedna strona musi podłożyć bombę w punkcie A lub B, a druga dopilnować, aby do tego nie doszło. Jedyny tryb, w którym można się odrodzić tylko po zakończeniu rundy.
    * Headquarters - tryb polegający na ustawieniu sztabu w wyznaczonym miejscu. Jeżeli jedna drużyna zdobędzie sztab, musi bronić radia i co 45 sekund dostaje 45 punktów. Przeciwna drużyna zaś musi je zniszczyć. Po zniszczeniu radia trzeba czekać na otrzymanie informacji o położeniu następnego miejsca do założenia sztabu. Odrodzić można się tylko wraz z posiłkami, które przybywają regularnie co 45 sekund. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie określoną ilość punktów lub zdobędzie ich najwięcej po skończeniu się ustalonego czasu.

www.pogotowieratunkowe999.pun.pl www.bionicle-club.pun.pl www.bakuganbattlebraweler.pun.pl www.silkroadoferty.pun.pl www.bushi.pun.pl