Call of Duty 4: Modern Warfare – gra z serii Call of Duty. Ukazała się 6 listopada 2007 roku w USA oraz 9 listopada w Europie (także w Polsce), na konsolach: Nintendo Dual Screen, Xbox 360 i PS3 oraz na PC. W odróżnieniu od pozostałych części serii, ta odsłona nie dotyczy II wojny światowej, ale współczesnego (fikcyjnego) konfliktu.
Fabuła
W grze gracz wciela się w żołnierza SAS i U.S. Marine Corps.
Gra zaczyna się od informacji wywiadu brytyjskiego - w Rosji toczy się wojna domowa między ultranacjonalistami a siłami wiernymi dotychczasowej władzy. Dowodzący ultranacjonalistami Imran Zachajew wie, że może tym sposobem sprowokować atak USA i Wielkiej Brytanii. Zaczyna więc współpracę z Al-Asadem, który przejmuje władzę w bliżej nieokreślonym bliskowschodnim państwie i zabija jego prezydenta w pokazowej egzekucji. Amerykanie nie mają wyboru - następuje atak na państwo i walka z oddziałami Al-Asada. W tym czasie oddziały SAS działają potajemnie w Rosji, by pokonać ultranacjonalistów. Niestety, sprawy przybierają coraz straszniejszy obrót dla wojsk walczących na Bliskim Wschodzie oraz w Rosji i dla całego świata...
Stopnie i wyzwania w grze wieloosobowej
W grze zastosowano element stopni wojskowych, tak jak to ma miejsce w grze Battlefield 2. W trakcie gry gracz zdobywa punkty za zabitych przeciwników, podłożone bomby czy inne wykonane czynności, a po przekroczeniu danego pułapu punktów, zdobywa kolejną rangę. Rang w grze jest 55, na kolejne z nich potrzeba coraz więcej punktów. Awanse umożliwiają korzystanie z nowych broni oraz nowych cech dla klas.
Kolejną nowością w grze są także wyzwania. Za wykonywanie przez cały okres gry (nie tylko w trakcie pojedynczej gry na serwerze) różnych celów przy użyciu broni, możemy odblokowywać różne dodatki do broni (celowniki, tłumiki lub schematy kamuflaży) oraz zdobywamy dodatkowe PD - Punkty Doświadczenia.
Elementy te funkcjonują na wszystkich serwerach rankingowych.
Postacie
Information icon.svg Uwaga: poniżej znajdują się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.
* Khaled Al-Asad - dyktator, który przejął władzę w nieokreślonym bliskowschodnim państwie. Był katem w publicznej egzekucji prezydenta Al-Fulaniego. Jego dojście do władzy spowodowało amerykańską inwazję na ten kraj. Po detonacji bomby w stolicy owego kraju podczas ataku Marines, Al-Asadowi udaje się uciec za granicę i ukryć w małej wiosce gdzieś w Azerbejdżanie. Zostaje zastrzelony podczas przesłuchania przez kpt. Price'a, gdy ten odebrał dzwoniącą komórkę Al-Asada i usłyszał głos Imrana Zachajewa.
* Kapitan John Price - postać rozpoznawcza serii Call of Duty w wersji na PC. Dowódca oddziału SAS w stopniu kapitana. Jest głównodowodzącym wszystkich akcji. Brał udział w akcji w Prypeci, która miała na celu zlikwidowanie Imrana Zachajeva, co się nie udało - Price odstrzelił mu tylko ramię. Jego los jest bliżej nieokreślony. Na końcu gry - ciężko ranny - podaje "Soapowi" pistolet, którym ten zabija Imrana Zachajeva. Ostatnią sceną, którą widzi gracz jest próba reanimacji Price'a przez jednego z żołnierzy rosyjskich. Faworyzuje karabin M4A1 SOPMOD.
* Gaz - członek oddziału SAS. Prowadzi początkowy kurs szkoleniowy, później bierze udział w każdej misji SASu oraz w misjach,w których SAS i Marines połączyli siły. Ginie w ostatnim momencie gry zabity przez Imrana Zachajewa na oczach "Soapa". Używał karabinu G36C.
* Imran Zachajew - dowódca Ultranacjonalistów w Rosji. Podał Khaledowi Al-Asadowi pistolet, którym zabił on prezydenta. Przeżył zamach w Prypeci, tracąc lewą rękę. Ma w posiadaniu broń atomową. Ginie na samym końcu gry, zastrzelony przez "Soap'a" Mac Tavisha, głównego bohatera gry. Korzysta tylko z pistoletu Desert Eagle.
* Viktor Zachajew - syn Imrana Zachajewa, dowódca sił rosyjskich ultranacjonalistów. Eskortował on samochód z prezydentem Al-Fulanim na miejsce egzekucji. Brytyjskie oddziały SAS postanowiły go uprowadzić, by przez niego dotrzeć do jego ojca. Niestety, otoczony na dachu budynku, zdąży popełnić samobójstwo przy użyciu pistoletu. W walce używał pistoletu maszynowego Mini-Uzi.
* Porucznik Vasquez - dowodzący plutonem Jacksona na Bliskim Wschodzie, w stopniu porucznika. Energiczny i działający szybko. Zginął po detonacji bomby. Jego broń to M16A4.
* Nikolai(Nikolaj) - szpieg rosyjski na usługach SAS. W jednej z misji trzeba go odbić z rąk Ultranacjonalistów. Miał być kolejną ofiarą egzekucji po Al-Fulanim. Jest bardzo przydatny dla SAS, m.in. podaje Brytyjczykom namiary na kryjówkę Al-Asada i okręt towarowy. Korzysta z karabinu AKS 74u.
* Sierżant Paul Jackson - żołnierz oddziałów amerykańskich Marines, którym kieruje gracz w misjach na Bliskim Wschodzie. Jackson po wybuchu bomby zostaje ciężko ranny i w końcu umiera.
* Sierżant Kamarow - dowódca oddziału armii rosyjskiej. Uratuje życie członkom SAS podczas ucieczki z bazy wyrzutni atomowych.Współpracował (lub był po przeciwnej stronie, nie da się wywnioskować tego jednoznacznie) z Price'm w Bejrucie. Jest dowódcą lojalistycznego oddziału. Używa AK-47 z granatnikiem GP-25.
* Sierżant John "Soap" Mac Tavish - członek oddziału SAS, którym kieruje gracz. Jego pseudonim oznacza "mydło", z czego na początku naśmiewa się Kpt. Price. Podobnie jak w przypadku kpt. Price'a, został ciężko raniony podczas ostatniej misji, ale oddział Kamarowa ratuje go. Zabił Imrana Zachajewa. W dodatkowej misji Soap ma stopień Kapitana i odbija Vipa z rąk terrorystów w samolocie.
* Starszy Sierżant Griggs - kaemista z 1. Kompanii Zwiadu USMC. Służył w oddziale porucznika Vasquez'a, a po wybuchu bomby, gdy większość tego oddziału zginęła , bierze udział w późniejszych wspólnych akcjach SAS-u i Marines. Ginie na końcu gry, w trakcie ucieczki z bazy wyrzutni rakiet. Używał karabinu M249 SAW i niklowanego Colta.
* Kapitan MacMillan - snajper SAS, z którym gracz wykonuje misję w Prypeci, kierując kpt. Price'em, tyle że w stopniu porucznika (Lt. Price). Człowiek spokojny i wyrafinowany, preferujący skrytą akcję. Jego faworytem jest karabin M21. Niestety, zostaje raniony przez spadający wrak helikoptera, przez co Price (czyli gracz) jest zmuszony nie tylko działać przeciwko siłom wroga, ale i nieść towarzysza.
Information icon.svg Tu kończą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.
Broń
Jako że fabuła rozgrywa się w czasach współczesnych, twórcy zawarli w grze najbardziej znane modele broni na świecie. W modelu broni AK-47 z granatnikiem GP-25 wkradł sie błąd, po użyciu granatnika łuska granatu jest wyrzucana z lufy. W rzeczywistości granaty te są bezłuskowe.
* Pistolety:
o Colt 1911 (bez tłumika/wersja z tłumikiem w trybie multiplayer)
o Desert Eagle (dostępny wbrew błędnej opinii w single oraz multiplayer)
o M9 (bez tłumika/wersja z tłumikiem w trybie multiplayer)
o USP .45
o USP .45 z tłumikiem
* Strzelby:
o M1014
o W1200
* Pistolety maszynowe:
o Mini Uzi
o MP5
o MP5SD
o AKS-74U
o FN P90
o FN P90 SOPMOD - wersja P90 z tłumikiem, celownikiem kolimatorowym i laserowym.
o PM wz.63 Skorpion
* Karabiny szturmowe:
o AK-47
o AK-47 Grenadier - wersja karabinu z podwieszonym granatnikiem GP-25
o H&K G3
o H&K G36C
o M4A1 - karabin amerykański z celownikiem kolimatorowym i chwytem pod lufą.
o M4A1 Grenadier - M4A1 z celownikiem holograficznym EOTech i granatnikiem M203.
o M4A1 SOPMOD - M4A1 z celownikiem kolimatorowym, granatnikiem i tłumikiem (używany przez SAS).
o M16A4
o M16A4 Grenadier - M16A4 z granatnikiem M203.
o M14 (jest dostępny tylko w trybie multiplayer)
o MP44 (jest dostępny tylko w trybie multiplayer)
* Karabiny maszynowe:
o M249 SAW
o RPD
o M60E4 (ma go jeden z ochroniarzy Zachajewa i jeden z nacjonalistów na moście w ostatniej misji)
* Karabiny wyborowe:
o M40A3 (jest dostępny w trybie multiplayer)
o M21
o M21 z tłumikiem
o M82A1 "Barrett" (w grze występuje stacjonarnie - w misji w Prypeci)
o R700
o Dragunow SWD
* Wyrzutnie rakiet:
o FIM-92 Stinger (niedostępny w trybie multiplayer)
o FGM-148 Javelin (niedostępny w trybie multiplayer)
o RPG-7
o AT4 (w multiplayer dostępny tylko na niektórych modach np. na modzie "extreme")
* Inne:
o C4
o Claymore
o Nóż
W wersji wieloosobowej do broni można dodawać dodatki i kamuflaże.
Offline