Call of Duty 2 – gra z gatunku FPS, wydana przez Activision, będąca kontynuacją pierwszej gry z serii Call of Duty. Gra ukazała się na PC 25 października 2005 roku, a na Xbox 360 22 listopada 2005. Call of Duty 2 rozgrywa się w realiach II wojny światowej.
Zmiany w stosunku do poprzednich części
W CoD 2 został przede wszystkim usprawniony silnik graficzny, wzbogacony o shadery, dynamiczne cieniowanie, ulepszone efekty wybuchu i HDR. Zwiększona została także rozdzielczość tekstur. Wiąże się to z wyższymi wymaganiami sprzętowymi.
Twórcy CoD 2 zdecydowali się na sposób leczenia bohatera gry poprzez odpoczynek. Wzbudziło to wielkie kontrowersje, zarówno jeśli chodzi o realizm, jak i brutalność.
Fabuła [edytuj]
Information icon.svg Uwaga: poniżej znajdują się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu.
W Call of Duty 2, tak jak w części poprzedniej, gracz wciela się w żołnierzy sowieckich, brytyjskich i amerykańskich. Pierwszym bohaterem gry jest sowiecki szeregowiec, Wasilij Iwanowicz Kozłow, żołnierz 13 Dywizji Gwardyjskiej. Wasilij pierwszy raz w życiu dostał karabin do ręki, gdy jako mieszkaniec Moskwy zaciągnął się do wojska, aby pomścić swych rodziców, którzy zginęli w nalocie. Po niemieckim odwrocie został wysłany do Stalingradu, gdzie w ciężkiej walce opierał się nazistowskiemu atakowi.
Drugą postacią, która ma kierować gracz, jest 23-letni sierżant 7 Dywizji Pancernej, John Davis, w służbie Jego Królewskiej Mości. Młodzieniec walczył w Afryce Północnej i gonił Afrika Korps do Tunezji. Potem wylądował we Francji i brał udział w trudnym marszu na Caen, który często zmieniał swe cele.
Trzecim bohaterem jest amerykański kapral, Bill Taylor, żołnierz 2 Batalionu Rangersów. Jego szlak bojowy prowadził przez Europę Zachodnią. Zaczął się na Pointe du Hoc, gdzie Bill osobiście wysadził cztery z siedmiu poszukiwanych dział 155 mm. Następnie oswobodził normandzką wioskę, a wreszcie skierowany został do Niemiec. Brał udział w zajmowaniu miasteczka Bergstein i bitwie na Wzgórzu 400. Ostatnią walkę stoczył w Wallendar nad Renem. Tam otrzymał obietnicę polowego awansu na sierżanta.
Wrogiem gracza niezależnie od kampanii jest wojsko niemieckie, tzn. Wehrmacht lub Afrika Korps.
Postacie
Rosjanie
* Szeregowiec Wasilij Iwanowicz Kozłow - gracz, ochotnik z 13. Dywizji Gwardyjskiej.
* Porucznik Leonow - dowodzi szturmem na niemiecki sztab w misji Wysadzanie.
* Porucznik Dmitrij Wolski - dowódca ataku na bloki w Stalingradzie.
* Komisarz Letlew - komisarz polityczny, prowadzi szkolenie.
Brytyjczycy
* Sierżant John Davis - gracz, żołnierz piechoty wchodzącej w skład 7. Dywizji Pancernej.
* Kapitan Price - dowódca znacznych sił, występuje w większości misji w kampanii brytyjskiej.
* Szeregowy MacGregor - radiooperator.
* Komandor David Welsh - przez dwie misje gracz, dowódca czołgu "Fox Three".
Amerykanie
* Kapral Bill Taylor - gracz, żołnierz z kompanii D (Dog) z 2. Batalionu Rangersów.
* Sierżant Randall - dowódca kompanii D z 2. Batalionu Rangersów, występuje we wszystkich misjach kampanii amerykańskiej. Postać wzorowana na Jamesie Rudderze.
* Szeregowy Braeburn - radiooperator, jeden z najstarszych ludzi w 2. Batalionie. Ginie w Bitwie o Wzgórze 400.
* Pułkownik Blake - postać epizodyczna, dowódca 2. Batalionu Rangersów. Występuje tylko na końcu misji w Wallendar.
* Szeregowy McCloskey - strzelec i kaemista, występuje w każdej misji kampanii amerykańskiej.
* Porucznik Myers - postać epizodyczna. Na początku misji "Rangersi Przodem" opracowuje plan ataku na Wzgórze 400, ale Randall nie chce czekać i rusza z oddziałem do ataku. Porucznik rusza za nimi i w pewnym momencie ginie.
Kampanie
Kampania sowiecka
Ruiny Stalingradu
Brytyjjska piechota w natarciu, okolice El-Alamein
Wspinaczka na klif Pointe du Hoc
* Wojna zimowa
o szkolenie Armii Czerwonej
o Wyburzanie
* "Ani kroku w tył"
o Naprawa telefonu
o Rurociąg
* Forteca Stalingrad
o Atak na przedmieścia
o Ratusz
o Towarzysz snajper
Kampania brytyjska [edytuj]
* Bitwa o El Alamein
o Uderzenie dywersyjne
o Utrzymanie linii
o Operacja "superładunek"
o Początek końca
* Szwadrony czołgów
o Szarża Crusaderów
o Grzbiet 88
* Ostatni bastion Rommla
o Ucieczka
o Odzyskiwanie straconej ziemi
o Atak na Matmate
* Bitwa o Caen
o Jeńcy wojenni
o Skrzyżowanie
o "Tygrys"
o "Kwadrat brygady"
Kampania amerykańska [edytuj]
* D-Day
o Desant na Pointe Du Hoc
o Odwrót?! Po prostu nacieramy w innym kierunku
o Silos
* Wzgórze 400
o Bergstein
o "Rangersi przodem"
o Bitwa o Wzgórze 400
* Przeprawa przez Ren
o Przeprawa
Tryby gry wieloosobowej
Multiplayer został bardziej dopracowany niż w poprzedniej części. Tryby gry są następujące:
* Deathmatch (dm) - tryb w którym wszyscy gracze są dla siebie wrogami. Wygrywa gracz z największą liczbą zabitych wrogów.
* Team Deathmatch (tdm) - tryb zbliżony do trybu deathmatch, z tą róznicą, że gracze podzieleni są na drużyny – alianci walczą przeciwko Osi. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie największą liczbę punktów przyznawanych za każdego zabitego przeciwnika.
* Capture the flag (ctf) - tryb w którym gracze są podzieleni na dwie drużyny - aliantów i Oś. Zadaniem każdej z drużyn jest przechwycenie flagi należącej do drużyny przeciwnika i dostarczenie jej do własnej flagi oraz niedopuszczenie, by przeciwna drużyna dokonała tego samego. Wygrywa ta drużyna, której uda się zdobyć najwięcej flag.
* Search and destroy (sd lub s&d) - tryb w którym gracze są podzieleni pomiędzy dwie drużyny – aliantów oraz Oś. Na mapie, na której rozgrywana jest potyczka, znajdują się dwa obiekty (plant) - A i B. W ciągu jednej rundy, trwającej zazwyczaj około 3 minut, alianci muszą podłożyć ładunek wybuchowego (TNT) pod obiekty A bądź B lub wyeliminowanie przeciwników. Jeśli po upływie przewidzianego czasu żadne z powyższych zadań nie zostanie wykonane, zostaje przyznany punkt dla drużyny Osi. Zadaniem Osi jest nie dopuszczenie do podłożenia ładunków, bądź ich rozbrojenie lub wyeliminowanie sił przeciwnika.
* Headquarters (hq) - tryb, w którym na mapie losowo wybierane jest miejsce, gdzie trzeba założyć sztab. Drużyna, która go założy musi go bronić, zaś celem drużyny przeciwnej jest jego zniszczenie.
W trybie wieloosobowym nie ma możliwości korzystania z pojazdów, jaka istniała w dodatku do części pierwszej, United Offensive. Jednakże do Call of Duty 2 w wersji 1.3 stworzono Vehicle Mod, działający na jednym z serwerów.
Offline